30 Ocak 2014 Perşembe

Batarya Ömrü ve Performansı

Ortalama batarya ömrü enerji gereksinim arttıkça kısalmaktadır.  En sık duyduğum iki cümle “bataryam  şarj tutmuyor ve tutmayacağına eminim” dir.  Çok satılan bataryaların sadece % 30’ u  2 seneyi aşan bir ömre sahiptir.  Gerçekte tüm batarya arızaların  % 80’i sülfür birikmesi sonucu gerçekleşir.  Bu birikme elektrolit içerisindeki sülfür moleküllerinin bataryanın kurşun plakalarını kaplayacak kadar  derin deşarja uğraması sonucu oluşur.Çok geçmeden  plakalar o derece kaplanır ki batarya ölür. Sülfürleşmenin pek çok  sebebi vardır.  Bazılarından bahsedelim.
·Bataryalar şarj olma peryotları arasında uzun süre bekler.  Bu süre sıcak havalarda 24 saat ve soğuk havalarda birkaç hafta kadar kısa olabilir.
·Bataryalar herhangi bir enerji girişi olmaksızın depolanmıştır.
·Marş motoru bataryalarında bataryanın derin şarj/deşarja maruz kalması.  Bu bataryalar derin şarj/deşarja dayanıklı değildirler.
·Bataryanın düşük şarj edilmesi. Bir bataryanın örneğin kapasitesinin % 90 inde şarj edilmesi ile diğer % 10 kapasitenin tamamlanmamış şarj çevrimi sonucunda kimyasal olarak bataryanın sülfürleşmesine sebep olması sonucuna yol açtığı görülür.
·40 derece üstünde bir sıcaklık iç direnci artırır. Sıcaklık arttıkça iç deşarj artar. Çalışmadan duran yeni ve tam dolu bir batarya 40 derece sıcaklıkta muhtemelen 30 gün sonunda bir motoru kaldımayı başaramayacaktır.
· Düşük elektrolit seviyesi ile batarya plakaları havayla temas ettiğinden sülfürleşme gerçekleşecektir.
·Soğuk hava batarya üzerinde etkilidir. Böyle bir havada kimyasal sürecin gerçekleştirdiği ısı sıcak bir havanın etkisine sahip olamaz. Derin deşarj olmuş bir bataryanın soğuk bir havada donabilme tehlikesi söz konusudur.
·Parazitik boşalma (daha detaylı bilgi aşağıda verilmektedir.)
  
Batarya ömrünü ve verimini artırmak için bazı yöntemler vardır.
Bir misal:  Bir ATV , tekne, Harley davidson , klasik  araba veya antika arabanız var diyelim. Böyle bir “oyuncak”ı yılın 365 günü kullanmazsınız. Böyle araçların çoğu mevsimsel kullanılıp çok zaman hareketsiz dururlar. Böyle araçları besleyen bataryalar genellikle 2 sezon sonunda ölürler. Bu bataryaların sülfatlaşmasını engelleyemezseniz yenisini almak zorunda kalırsınız.  Sülfatlaşma sürecini tersine çevirecek elektronik cihazlar vardır.  Bundan başka kimyasal batarya katkıları (batarya ekolayzır) bataryaların ömrünü ve performansını artırmada oldukça etkilidirler.  Tekne bataryalarının ömrünün kısalmasını engelleyen güneş pilli şarj cihazları da  bakım konusunda bir seçenek olabilir.

Parazitik boşalma sürekli olarak batarya yükü oluşturan bir durumdur.  Pek çok araçta saati motor yönetim bilgisayarları, alarm sistemler vs bulunur. Bir bot söz konusu ise otomatik sintine pompası, radyo,GPS vs bulunabilir. Bu cihazlar motor çalışmadığı halde sürekli çalışmaktadır. Elektrik sistemindeki bir kısa devre durumunda da parazitik yükler söz konusu olur.  Bataryanız sürekli ölüyorsa muhtemelen parazitik boşalma (yük) söz konusudur.        
Marine Priortiy Start Cihazı Teknenizin Bataryasını Deşarjdan Korur.

   Süreklilik arzeden bir parazitik boşalma bataryanızın ömrünü kısaltacaktır.  Böyle bir probleminiz var ise , teknenizde PriorityStart ünitesini kontrol edin. Bu ünite üzerindeki özel bilgisayar bataryanın  tüm enerjisi boşalmadan önce bataryayı devreden çıkararak derin deşarj olmasını engelleyecektir 
          

Hiç yorum yok: