Sonsuza dek sayma sorunu (Count-to-Infinity) diğer adıyla Uzaklık Vektörü Yönlendirme Algoritmasında (Distance Vector Routing Algorithm )karşımıza çıkan önemli bir problemdir. Aşağıdaki örnekle bunu izah etmeye çalışalım.
Sonsuza Dek Sayma Sorunu |
- C’den D ‘ye olan bağlantımızın kötüleştiğini ve bu duruma A yönlendiricisi (router)’indan baktığımızı kabul ediyoruz.
- C’den , kendisi üzerinden D’ye olan bağlantının kötü olduğunu bildiren bir ileti alırız. Bu durum B üzerinden sağlanan en uygun yolumuzu hiçbir şekilde değiştirmemektedir.
- Hemen arkasından B’den kendisi üzerinden D’ye ulaşmanın yine uygun olmadığını ve yol maliyetinin 13 = 3 + 10 = 3 + 3 + 2 + 5 birim olduğunu bildiren bir ileti alıyoruz. Maliyetin daha da yüksek çıkmamasının sebebi B’nin D’ye giden dolaylı bir yolu bilmesidir : B-A-B-C-D yolu. A ise D’ye 10 birim maliyetle ulaşabileceğini gayet iyi bilmektedir.
- Şimdi D’ye varış maliyetimiz değişmiştir. Çünkü B, D yönlendiricisine 13 birim maliyetle ulaşabileceğinden , artık D yönlendiricisine 16 maliyetle ulaşabiliriz.
- Böylelikle artık B’ ye bildireceğimiz en elverişli (düşük maliyetli ) yolumuz tekrar değişmiştir. Maliyetlerimiz ani bir sıçramayla artmak yerine hafifçe yükselmiş olmaktadır.
İki yönlendirici arasındaki doğrudan döngülerde Sonsuza Dek Sayma sorunundan oldukça kolay şekilde kaçınmak mümkündür. Yol bilgilendirmesi yapan bir paketin bu bilgiyi alan arayüz üzerinden tekrar yayınlanmasına izin verilmez. Bu yönteme Split-Horizon adı verilir.
Daha uzun döngülerde bu problemi çözmek kolay olmayabilir. Uzaklık Vektörü Yönlendirme Algoritmasında yol maliyetinin yükseldiğini dair bilgilendirme paketleri oldukça yavaş bir şekilde yayınlanmaktadır. Bu sorunu aşabilmek adına Poisoned-Reverse Yöntemi ve Triggered Updates kullanılır. Bir yönlendirici komşu yönlendiricisiyle haberleşmesinin çok zor veya imkansız bir hale geldiğini anlamış ise bu durumu bildiren bilgilendirmeyi içeren paketleri aktif bir şekilde ağa yayınlar.
Uzaklık Vektörü Yönlendirme Algoritmasının bir değişik şekli, Border Gate Protocol tarafından da kullanılan Distance-Path- Algorithmustur. Bu algoritma ile döngü sorunları daha kolay bir şekilde çözülebilmektedir. Bu algoritma bir sonraki Hop ‘un yanında yönlendiriciye giden yolda geride kalan tüm yol bilgisini saklamaktadır. Böylece en uygun yol kriterinin yanında firma politikasının getirdiği kısıtlamalar ve benzeri bir takım farklı kriterler kolayca karşılanabilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder